veckan

lördag: start på kvällen. vi åkte buss hela natten och had det roligt. t.ex vid varje klockslag då det slog jämt och ibland annars också så apploderade vi helt jättemycket. vi såg på 1 eller 2 filmer, kommer inte riktigt ihåg. sedan sov jag typ halv timme och så vaknade jag och så höll det på.

 

söndag: någongång lite över 6 på morgonen stannade vi i torneå abc och åt morgonmål. sedan fortsatte vi mot Äkäslompolo.. påvägen dit passerade vi norra polcirkeln och blev "döpta" där eller hur man nu skall säga men vi fick lite att äta och dricka.  någongång 12 tiden var vi framme i Raitismaja där vi fick våra rum och fick gå och bädda osv. sedan var det mat och efter det vandring till ylläs. och gud det var tungt och jobbigt och då var det bara uppförs, sedan var det lika brant neråt ännu. jag och jennifer kom fram till att vi aldrig mer skulle gå upp för Ylläs! iaf sen då vi kom tillbaka till Raitismaja så åt vi kvällsmål.

 

måndag: morgonmål klockan 8. sedan var vi indelade i 3 olika grupper. en grupp för såna som ville ha lätt cykling, en medelsvår och en lite mer utmanande. jag var i lätta. min grupp skulle först till Luontokeskus Kellokas där vi såg på 2 korta filmer och sen gjorde vi 2 papper. sedan var det cykling. var inte så roligt, ganska jobbigt. efter cyklingen var det lunch. sedan var det paddling. jag paddlade med Patricia och Janina. jag satt fram, patricia bak och styrde, janina i mitten. vi skulle paddla 2 km och där pausa och sen 2 km tillbaka. på ditvägen krockade vi hela tiden in i alla osv xD på tillbaka vägen hann vi knappt börja innan vi paddlade in någå kvistar som jag fick i ansiktet. sedan hann vi inte långt innan vi paddlade in i stranden xD sedan in i en massa människor. sen in i vassen, där vi knappt tänkte slippa därifrån :s sedan krockade vi in i en massa igen och riktigt vid stranden for vi in i en brygga xD sen kom vi i mål men det var jätteroligt att paddla! :D efter paddlingen då vi kom tillbaka for vi i duschen och sen till Muonio för att höra om renskötsel. där fick vi också kasta losso. vi hade en tävling, a mot b. först ledde b ganska mycket men sen kom a ifatt men sen till sist vann b ändå ;D sen då vi kom tillbaka till Raitismaja åt vi kvällsmål.

 

tisdag: lite före 9 startade vi mot Norge. i Norge var det jättefint! vi for och se på några vattenfall och så fick vi se Atlanten. sedan var vi in till en norsk butik och så var vi och äta. påvägen tillbaka stannade vi vid några skyttegravar och såg på dem osv.. vi kom tillbaka till Raitismaja ganska sent och for då o duscha, sen åt vi kvällsmål.

 

onsdag: vi hade morgonmål halv timme tidigare än vanligt. sedan skulle vi vandra uppför pirunkuru och upp till Kesänki. Pirunkuru var jobbigt men sedan var det ganska roligt, iaf lättare än Ylläs! Efter vandringen var det bastu och lunch. Efter det startade vi mot levi för klättring. vi var fem stycken som inte klättrade. de som klättrade var indelade i 2 grupper, en som klättrade lägre och en högre. vi som inte klättrade fick först gå en halvtimme på "stan" och sen till någon juttu. där fick vi åka kälke nerför en bana, och det var helt jätteroligt :D sedan då andra gruppen skulle klättra (den vi hade varit med) så kom dom som hade klättrat dit med oss. då fick vi igen åka 2 ggr kälke var alla och sedan gå 1 timme på "stan". då vi kom tillbaka från levi packade vi lite i våra kassar och sen kvällsmål. efter det var det kvällsprogram. vi hade miss lappland, alla såg ganska roliga ut xD Lucas blev årets miss lappland.. sedan var det disco som man fick vara på enda tills klockan var 1 men jag for o sova redan 11.

 

torsag: morgonmål halv 8. sedan var det start hemåt. vi stannade först i Rovaniemi kyrka och såg på gravstenarna. sedan i Rauna djurpark. där åt vi lunch och sedan gick vi runt och såg på djur. sedan åkte vi via Oravais och sen via Vasa där vi åt kvällsmål. sedan hemåt.. påvägen fick vi också godis och sånt. de vuxna had kommit på till alla elever veckan och sen någonting och jag blev veckans förnöjsamma. alltså att jag inte gnällde då vi vandra och tänkte positivt.. sen fick vi en godis och en nyckelring. någongång halv 4 inatt var jag hemma.

 

sådär, där fick ni kort om veckan. skall snart klä på mig, äta något och sen kanske jag far till fammo o sälja jultidningar. senare idag ska jag ju o rida :D men nu skall jag skriva detdär veckans juttu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0